مهدی یاران

بچه های هیات الرضای اردبیل

مهدی یاران

بچه های هیات الرضای اردبیل

مهدی یاران

سلام
تارنمای " مهدی یاران " توسط تعدادی از بچه های هیات الرضای اردبیل و بچه های مسجد قدس راه اندازی شده است .
منتظر نظرات و دیدگاه های شما عزیزان هستیم.
مطالب به روز شده در این تارنما هیچ گونه ارتباطی با مدیریت هیات الرضا ندارد.
سایت هیات الرضا ..... ravag.ir
یاعلی

پیام های کوتاه

افراطی گری،ساخته دست تبلیغات...

چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۰ ب.ظ

افراطی گری،ساخته دست تبلیغات...

واقعیت مهرآباد چه بود؟


اولین نشست مطبوعاتی کمیته صیانت از منافع ایران، عصر امروز (یکشنبه) برگزار شد. در ابتدای این نشست مطبوعاتی که با حضور خبرنگاران خبرگزاری های ایسنا، فارس، مهر، نسیم، دانشجو، تسنیم، و روزنامه های شرق و تهران امروز، و خبرنامه دانشجویان ایران برگزار شد، پس از قرائت آیاتی از سوره مبارکه ممتحنه، علی محمدزاده، عضو کمیته صیانت از منافع ایران، به ذکر روند شکل گیری این کمیته پرداخت.


وی با اشاره به نحوه پوشش نامناسب برنامه دیروز در فرودگاه مهرآباد پرسید: اینکه عده ای دانشجوی دغدغه مند جمع شوند و موضع شان را اعلام کنند، آیا افراطی گری است. و ادامه داد: ما فکر می کنیم افراطی گری چیزهای دیگری است، و این سوالات را باید رسانه ها از مسئولین مان بپرسند.

در ادامه، وحید اشتری، سخنگوی کمیته صیانت از منافع ایران، گفت: اتفاقی که دیروز افتاد، در واقع یک هشدار دلسوزانه دانشجویی-مردمی به آقای روحانی بود. آن هم با توجه به سابقه ای که از قبل دیده بودیم، و به خصوص اتفاقی که در مذاکرات سعدآباد افتاده بود و موجب شده بود که مسئولین آن کار از چشم مردم بیفتند. بهترین شکل بیان این نگرانی و اعتراض هم همین بود که تجمعی در قالب استقبال از رئیس جمهور و به صورت مسالمت آمیز صورت بگیرد. اما این تجمع به نماز ظهر برخورد، و متأسفانه با مدیریت غلط تیم آقای روحانی و وارد شدن شان با ماشین به صفوف نمازگزاران وضعیت بدی ایجاد شد.

وی در تشریح ماجرای اتفاق افتاده گفت: موقعی که صفوف نماز بسته شده بود، خبری از آمدن آقای روحانی نبود و بچه هایی که از مدارس راهنمایی برای تجمع حمایت از آقای روحانی آورده شده بودند هم رفته بودند. تقریباً همه به نتیجه رسیده بودند که حضور آقای روحانی منتفی شده و احتمالاً ایشان از در دیگری از فرودگاه خارج خواهند شد. اما وقتی نماز شروع شده بود، صدای کف و سوت آمد و ماشین های ریاست جمهوری وارد شدند. تصور همه بر این بود که به علت برگزاری نماز جماعت در لاین چپ خیابان، یا ماشین های ریاست جمهوری از لاین راست حرکت کرده و خارج خواهند شد، یا متوقف خواهند شد در بین طرفداران شان تا نماز به پایان برسد و بعد ادامه مسیر دهند. اما تیم حفاظت رئیس جمهور ترجیح داد وارد صفوف نماز شود و نماز نمازگزاران را بشکند، و در نتیجه یک عده ای پابرهنه به اطراف بدوند، یک عده دنبال کفش هاشان باشند، و در همان حال اعتراض کنند، یک عده در مسیر حرکت ماشین ها بمانند و…

وی با اشاره به نحوه پوشش اتفاقات فرودگاه توسط تیم رسانه ای دولت ادامه داد: بعد از آن هم به جای اینکه این روند اصلاح شود و به جامعه گفته شود که عده ای از مردم هم به اتفاقات این سفر اعتراض داشتند، حاشیه هایی در رسانه ها پررنگ شد؛ مانند این اقدام غیرمنصفانه که کل این تجمع را این طور بازتاب دادند که عده ای با لنگه کفش به استقبال رئیس جمهور رفتند! و این در حالی بود که بارها از تریبون تجمع اعلام شده بود که هیچ گونه توهین به رئیس جمهور و هیچ یک از مسئولین دیگر کشور قابل قبول نیست، و قرار بود فقط تجمع کنندگان در دو طرف خیابان بایستند و هنگام عبور خودروی رئیس جمهور از خیابان، با پلاکاردهاشان اعتراض شان را بیان کنند.

وی در ادامه پیرامون هدف تجمع کنندگان در فرودگاه مهرآباد بیان داشت: اصل سوال تجمع کنندگان این بود که این مذاکره برای چه اتفاق افتاده است و چه دستاوردی داشته است؟ آن هم به این شکل که در آخر سفر و به این شکل اتفاق افتاد. مطالبه ما در تجمع این بود که باید متن گفتگوها منتشر شود تا مردم ببینند که چه اتفاقی افتاده، و این چه بردی برای ملت ما داشته است؟

سخنگوی کمیته صیانت از منافع ایران نگرانی دیگر تجمع کنندگان را این گونه بیان داشت: اگر این فضا در کشور القا شود که مسئولین هرکاری که می کنند را منتسب کنند به رهبری، و بگویند که ما از طرف رهبری اختیار تام داریم که هر کاری که می خواهیم را بکنیم، فضای خطرناکی است. این که گفته شود هر اتفاقی که بیفتد منتسب به رهبری است، با توجه به اینکه ما اعتقاد داریم که این کار به شکست منجر خواهد شد، مایه نگرانی ماست.

در ادامه این نشست، مصطفی حضوری، عضو کمیته صیانت از منافع ایران، صحبت های خود را با این آیه قرآن که توسط بزرگان به آقای روحانی در شروع مسئولیت شان گفته شده بود، شروع کرد که «تلک الایام نداولها بین الناس و لیعلم الله الذین امنوا»، و از لزوم پاسداری از این امانت الهی توسط آقای روحانی و قرار گرفتن شان در جایگاه نماد مظلومین و مستضعفین عالم گفت.

وی افزود: ما خدا را شکر می کنیم که نماینده جمهوری اسلامی در تریبون های جهانی حاضر می شود و مواضع جمهوری اسلامی را بیان می کند. اما این سفر حاشیه های جدی ای را به همراه داشت. از همان اول تیم حاکم دنبال این بودند که تمام مشکلات را به گردن تحریم ها و نوع مذاکرات قبلی بیندازند. اما این سوال هست که آیا تمام مشکلات به خاطر تحریم هاست؟ و آیا تحریم ها به خاطر نحوه مذاکره تیم مذاکره کننده قبلی است؟

حضوری در ادامه با اشاره به برداشت های غلطی که از مواضع امام و مقام معظم رهبری می شود، بر لزوم تفسیر «نرمش قهرمانانه» در کلیت صحبت های رهبری تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در صحبت های اخیری که با مجلس خبرگان داشتند، تأکید کردند به الگوگیری از مواضع امام و گفتند: «امام بزرگوار همان کسى است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستى از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستى یک غدّه‌ى سرطانى است و باید از بین برود، این حرف امام است. در قبال شرارتهاى قدرت مستکبر و مداخله‌گر آمریکا هیچ تقیّه‌اى و ملاحظه‌اى نکرد؛ اینکه آمریکا شیطان بزرگ است، این حرف امام است. اینکه حمله‌ى جوانان مسلمان و دانشجویان مسلمان به سفارت آمریکا و تصرّف ابزارها و مدارک جاسوسى آنها را امام انقلاب دوّمى دانست که شاید از انقلاب اوّل مهم‌تر است، این حرف امام است؛ اینها حرفهاى امام است، اینها روشهاى امام است. در قضیّه‌ى جنگ، اینکه فرمود: جنگ تا رفع فتنه، این حرف امام است؛ دیگران میگفتند جنگ جنگ تا پیروزى، امام فرمود جنگ تا رفع فتنه. این ایستادگیها بود که پایه‌ى این نظام را مستحکم کرد»؛ این حرف یعنی که ما هم باید چنین باشیم.

ما از دوستانی که می روند مذاکره، این سوال را داریم که از نگاه شما، آمریکا شیطان بزرگ هست یا نه؟ شما تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان را قبول دارید یا نه؟ شما به رفع فتنه از عالم معتقد هستند یا نه؟

وی موضوع دیگر مهم و مورد نگرانی را تلاش مسئولین برای از بین بردن نفرت از آمریکا در کشور دانست و افزود: البته این بحث مطرح که تلفن را چه کسی زده، مهم نیست، اما وقتی ما نتوانیم یک موضوع به این کوچکی مانند اینکه تماس تلفنی توسط چه کسی بوده را مدیریت کنیم، سوال می شود که چطور می توانیم فضای رسانه ای کلی جهانی در مذاکره با آمریکا را مدیریت کنیم، آن هم در شرایطی که اکثر رسانه های دنیا دست آمریکایی ها و غربی هاست.

وی ادامه داد: ما در برابر اخبار متناقضی که دولت ما و دولت آمریکا از نحوه برقراری ارتباط و مذاکره اعلام می کنند، حرف رئیس جمهور و مسئولین خودمان را قبول می کنیم که تماس از طرف آمریکایی ها بوده، اما اگر به جای رئیس جمهور بودیم، به خاطر همین دروغگویی و توهینی که در ابتدای کار توسط آمریکایی ها انجام شده، ادامه کار را متوقف می کردیم.

انتقاد دیگر مطرح شده توسط حضوری به مواضع رئیس جمهور در پرسش و پاسخ هایش در نیویورک مربوط بود. وی به عنوان مثالی از این موضوع گفت: در بحث هولوکاست که مبنای شکل گیری رژیم صهیونیستی است، نماینده جمهوری اسلامی نمی شود برود بگوید که من تاریخدان نیستم و نمی دانم، و آن مواضع را در ادامه اتخاذ کند.

در ادامه خبرنگار ایسنا در سوالی انتقادی، پیرامون علت گم شدن منافع ملی در صورت مذاکره با آمریکا پرسید.

در پاسخ، اشتری با اشاره به اینکه رشته تحصیلی اش علوم سیاسی بوده و اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد رشته دیپلماسی است، گفت: مذاکره در ادبیات سیاسی به معنای معامله است. و اینجا این سوال پیش می آید که در این معامله، ما چه چیزی را داریم به طرف مقابل پرداخت می کنیم؟ چون این را همه می دانند و آقای روحانی هم گفته اند که مسئله آمریکا فقط مسئله هسته ای نیست. لذا معامله ای که داریم با آمریکا می کنیم باید شفاف سازی شود. برای ما سوال است که در گفتگوی تلفنی چه صحبتی به آقای اوباما گفته شده که وی بعد از آن ابراز رضایت می کند.

وی افزود: آمریکایی ها چون از موضع قدرت مذاکره می کنند، کسانی که با آنها مذاکره کرده اند، چیزی عایدشان نشده است. چه در کمپ دیوید، چه در مذاکراتی که یاسر عرفات کرد، و چه در مذاکراتی که همین باند نیویورکی ها چند سال پیش انجام دادند.

سخنگوی کمیته صیانت از منافع ایران در ادامه گفت: ما هم به این موضوع مذاکره اعتراض داریم، و هم به شکل انجام آن. حتی وقتی یاسر عرفات مذاکره کرد و از منافع ملتش گذشت، رفت و در کشور ثالثی این کار را کرد، نه به این صورت که در کشور آمریکا و در آخرین لحظه و به شکلی که همراه با حفظ عزت نیست.

وی درباره نظر کسانی که اختلافات ماهوی و اساسی ما با آمریکا را سوء تفاهم های پیش آمده می دانند، گفت: این افراد یا ساده لوح هستند یا خودشان را به تجاهل زده اند.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی برای حل مشکلات کشور در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی، باید برنامه بدهند، نه اینکه به جای این، القا کنند که همه مشکلات در مذاکره با آمریکا است که حل می شود.

اشتری در پاسخ به خبرنگار ایسنا که گفته بود سوال پرسیدن از رئیس جمهور خوب است، اما کارهای افراطی و تشکیل یک تجمعی که افرادی منتسب به بعضی نامزدها در آن حاضر شوند، درست نیست، ضمن اشاره به مواضعش در ابتدای این نشست، گفت: این که هر اعتراضی را بگوییم افراطی گری و بدین وسیله دنبال جلوگیری از هرگونه انتقاد و اعتراضی باشیم، صحیح نیست و کارهایی که توسط رسانه ها می شود، یادآور تفتیش عقاید دوران قرون وسطی و خفقان دوران دولت سازندگی است، که ما به شدت نگران شکل گیری مجدد چنین فضایی و حذف کردن مخالفین هستیم.

حضوری در پاسخ به همین سوال گفت: حرف های مخالفین را تندروی خواندن و این طور انگ زدن ها اشتباه است. آقای رئیس جمهور حقوق خوانده اند و حتماً اصول ۲۳ و ۲۷ قانون اساسی را می دانند. اگر روند این طور باشد که نشود تیم مذاکره را نقد کرد، این موجب انسداد فکری در جامعه می شود. خوب است که آقای رئیس جمهور مانند رئیس جمهور قبل با این مسائل راحت برخورد کنند و جلوی اعتراضات به ایشان را نگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اشکالی دارد که ما همان طور که با ابرقدرت شرق، یعنی شوروی، مذاکره کردیم، با ابرقدرت غرب، یعنی آمریکا هم مذاکره کنیم، گفت: ما با شوروی مذاکره نکردیم. روسیه امروز نیز شوروی نیست، و ماهیت آن با ماهیت آمریکا متفاوت است.

وی با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای ایران توسط آمریکا و اسرائیل و اینکه هنوز از این کارشان عذرخواهی نکرده اند، به عنوان یک نمونه، ادامه داد: اگر منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران با منافع آمریکا قابل جمع است، بگویید که طبق آن مذاکرات کنیم.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری دانشجو از خودجوش بودن تجمع دیروز و تشکل های عضو کمیته صیانت از منافع ایران پرسید.

اشتری، سخنگوی کمیته صیانت در این باره گفت: هرچند هسته هایی دانشجویی از قبل وجود داشت، اما با انتشار خبر مذاکره تلفنی اوباما و روحانی در آخر شب جمعه، عده ای از دانشجویان دغدغه مند، برای صبح زود روز شنبه جلسه ای ترتیب دادند، و در این جلسه، تصمیم تشکیل این کمیته گرفته شد و فعالیت های کمیته با تجمع در فرودگاه و قرائت بیانیه اعلام موجودیت در آنجا آغاز شد.

وی پیرامون اعضای کمیته صیانت از منافع ایران گفت: اعضای کمیته، افراد دغدغه مند از تشکل های مختلف دانشجویی و خارج از تشکل ها هستند، اما این طور نیست که به صورت رسمی از طرف تشکلی شکل گرفته باشد و وابسته به تشکیلات خاصی باشد.

وی افزود: قرار است کارها ذیل کمیته پیش برود و اخبار کمیته از سایت www.sianat.org قابل پیگیری است، و برنامه های کمیته در هفته های آینده، با فعالیت های مختلف از جمله میزگردهای دانشجویی با دعوت از مسئولین وزارت خارجه، و تجمعات اعتراضی ادامه خواهد یافت، و محدود به تهران هم نخواهد ماند.

اشتری با اشاره به معکوس جلوه داده شدن خبر دو تجمع صورت گرفته در فرودگاه و خودجوش بودن شان در رسانه ها گفت: اینکه برای نشان دادن حمایت مردم از مواضع رئیس جمهور، بچه های دوم و سوم راهنمایی به عنوان اردو از مدارسی مانند سلمان و شهیدبهشتی به فرودگاه آورده شوند، کار پسندیده ای نیست.

در همین رابطه، حضوری افزود: آوردن دانش آموزان از مدارس برای استقبال از رئیس جمهور در فرودگاه کار نویی بود که تصاویر و فیلم هایش هم منتشر شده، و اگر در دولت قبلی چنین کاری انجام شده بود، احتمالاً جنجالی راجع به آن صورت می گرفت.

خبرنگار ایسنا با اشاره به صحیح بودن این انتقاد، از پیگیری این اشتباه توسط این رسانه گفت، و حضوری نیز در پاسخ بر لزوم منتشر شدن این موضوع توسط رسانه ها و کوتاهی رسانه ها از جمله ایسنا در این زمینه تأکید کرد.

حضوری در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که از امکان پیگیری فعالیت های بعدی کمیته در قالب پرسش و پاسخ های دانشجویی با مسئولین وزارت خارجه و پرهیز از برگزاری تجمعات پرسید، گفت: اگر مسئولین دولتی متقابلاً همین طور جلو بیایند، چنین چیزی ممکن است، و در غیر این صورت نمی شود.

در ادامه این نشست مطبوعاتی، محمدزاده در پاسخ به سوالی پیرامون حل مسائل کشور از طریق مذاکره با آمریکا گفت: این که برای حل مسائل کشور بیاییم به خارج متوسل شویم، دم دستی ترین راه ممکن است. بسیاری از مشکلات کشور ریشه اش و راه حلش در درون کشور است و با تقویت ساخت درونی کشور اتفاق خواهد افتاد، و اینکه بخواهیم ظرفیت های مختلف در داخل نظام را نبینیم و دنبال این باشیم تنها از طریق خارجی مسائل را حل کنیم، منطقی نیست.

در ادامه خبرنگار روزنامه شرق از اعضای کمیته صیانت از منافع مردم این سوال را پرسید که شما به صراحت پرتاب کفش را محکوم می کنید یا نه؟

اشتری در پاسخ به این سوال گفت: همان طور که گفتیم، طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار بود در دو طرف خیابان پلاکاردهای اعتراضی گرفته شود و آقای روحانی از وسط خیابان بگذرند و حرف دوستان را بشنوند؛ مانند کسان دیگری که از مدارس و… برای استقبال از ایشان آورده شده بودند. اما با حمله ماشین ها به تجمع کنندگانی که مشغول اقامه نماز بودند، نمازگزاران کفش شان را در دست گرفتند و حرکت کردند، و کسی هم به ما گزارشی نداده است که کفشی به سمت رئیس جمهور پرتاب شده باشد.

وی ادامه داد: اصل بزرگ نمایی موضوع پرتاب کفش در این تجمع، یک پروژه رسانه ای است، اما اگر انجام شده باشد، هرجایی رخ داده باشد، و در مقابل هر مسئولی از نظام که باشد، این حرکت از نظر ما محکوم است.

حضوری نیز در پاسخ به این سوال گفت: هر حرکتی که خلاف قوانین و در توهین به رئیس جمهور انجام شده باشد، جزء کارهای این کمیته قرار نداشته و از نظر کمیته حفظ حرمت رئیس جمهور واجب است. و البته، اعتراض با حفظ حرمت طرفین و رعایت خط قرمزها اشکال ندارد. و ما از رئیس جمهور می خواهیم با این حرکت افراطی تیم حفاظت شان برخورد کنند.

محمدزاده نیز در این زمینه افزود: آقای روحانی با مشاهده اقامه نماز در مسیر حرکت اتومبیل شان، می توانستند در جمع دانشجویان حضور پیدا کنند و در وقت نماز، نمازشان را بخوانند؛ یا پس از آن، در جمع دانشجویان حضور پیدا کنند و به سوالات شان جواب بدهند. یا حداقل از لاین خالی دیگر خیابان رد شوند و بدون ایجاد درگیری از فرودگاه خارج شوند.

خبرنگار روزنامه شرق در سوالی دیگر، با اشاره به حضور آقای شهبازی، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در تجمع فرودگاه مهرآباد پرسید: اگر آقای جلیلی رئیس جمهور می شدند و به این نتیجه می رسیدند که همین کارها را در رابطه با مذاکره با آمریکا بکنند، آیا شما باز هم اعتراض می کردید یا نه؟

اشتری در پاسخ گفت: این کار را هرکس دیگری انجام می داد هم از نظر ما محکوم بود. و بخش عمده ای از افراد حاضر در تجمع مهرآباد، پیش از این در تجمعات اعتراضی نسبت به مذاکره آقای لاریجانی در مصر، و کار آقای احمدی نژاد در سال ۸۶-۸۵ نیز حضور داشتند. این که اصرار هست به چنین برداشت هایی و اتصال تجمع کنندگان به یک نامزد انتخابات مایه تأسف است. در این تجمع کسانی بودند که به نامزدهای مختلفی رأی داده بودند. و اکنون نیز در بین همین اعضای کمیته صیانت از منافع ایران، اختلاف نظرهای سیاسی وجود دارد.

وی ادامه داد: اینکه عکس یک نفر را بگیرند و در سایت ها منتشر کنند و منتسب کنند کار را به یک نامزد انتخاباتی، یک بی اخلاقی رسانه ای است. ما نگران این هستیم که فضایی درست شود برای تفتیش عقاید، و از این طریق از انتقادها جلوگیری شود.

حضوری نیز شهبازی را از افراد قدیمی فعال در جنبش دانشجویی خواند که سابقه حضورش در چنین تجمعاتی به قبل از مطرح شدن آقای جلیلی در انتخابات برمی گردد، و ربط دادن این حضور به جلیلی را بی اخلاقی دانست.

در ادامه این نشست مطبوعاتی، خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران، با اشاره به انتشار فیلمی از خانم باران کوثری در بی بی سی که در این فیلم ایشان اذعان می کنند که در فرودگاه حضور داشته اند و حرکت زشتی از طرف معترضین –از جمله پرتاب کفش- وجود نداشته، از علت منتشر نشدن این فیلم در طیفی از رسانه های داخلی پرسید، و اشتری تأکید کرد: هر کسی که در تجمع بوده باشد و اتفاقات را دیده باشد، تحلیل های سیاسی جهت دار و غیرواقعی ای که در رسانه ها شد، خیلی خنده دار به نظرش خواهد آمد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۲/۰۷/۱۰
  • ۳۱۱ نمایش
  • خادم الرضا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی