دنیا از دیدگاه عرفا
در مسافرت اگر دندان طمع را بکنی، سفر خوش میگذرد. در دنیا ما مسافریم.
"مصباح الهدی،مهدی طیّب، مبحث قناعت"
یکى دیگر از روحیّاتى که در اثر محبّت خدا و ثبات در توحید و نیل به اطمینان و یقین بهوجود میآید، از یک سو، بیاهمّیّت دیدن ظواهر دنیا و زهد و بیرغبتى به آن و از سوى مقابل، مهم تلقّى کردن باطن و آخرت و رغبت و اهتمام به آن است. 1
در نظر عارفان، دنیا تنها نمود و جلوهاى گذراست و همچون سرابى است که تنها جلوهاى از آب دارد ولى از واقعیّت و خواصّ آب بى بهره است و تشنهاى را سیراب نمى کند ......
به بیان دیگر دنیا و آنچه در آن دیده مى شود رؤیایى بیش نیست که لحظاتى شخص را به خود مشغول مى کند و پس از بیدارى، اثرى از آن بر جا نمى باشد. پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مى فرمایند:اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتوا انتَبَهوا: مردم در خوابند و هنگامى که به موت نایل شدند، بیدار مى گردند.2 آنچه شخص در خواب مى بیند رؤیایى بیش نیست. امام حسین(علیه السّلام) مى فرمایند: وَ اعلَموا اَنَّ الدُّنیا حَلوَها وَ مُرَّها حُلمٌ وَ الاِنتِباهُ فِى الآخِرَةِ :بدانید شیرینى ها و تلخى هاى دنیا رؤیاست و بیدارى، در آخرت است.3 امام باقر(علیه السّلام) نیز مى فرمایند: اَنزِلِ الدُّنیا کَمَنزِلٍ نَزَلتَهُ ثُمَّ ارتَحَلتَ عَنهُ اَو کَمالٍ وَجَدتَهُ فى مَنامِکَ فَاستَیقَظتَ وَ لَیسَ مَعَکَ مِنهُ شىءٌ. اِنَّما ضَرَبتُ لَکَ هذا مَثَلا ِلأَنَّها عِندَ اَهلِ اللُّبِّ وَ العِلمِ بِاللهِ کَفَىءِ الظَّلالِ :در دنیا همچون منزلى که در آن فرود آمدهاى و سپس از آن سفر کردهاى، منزل کن. یا با آن همچون مالى که در خوابت آن را یافتهاى و سپس بیدار شدهاى و چیزى از آن در بیدارى با تو نیست، رفتارکن. بدین سبب این مثال را براى تو زدم که نزد اهل خرد و معرفت الله، دنیا همچون سایه ى درحال برچیده شدن است.4 و نیز مى فرمایند: هَلِ الدُّنیا اِلّا دابَّةٌ رَکِبتَها فى مَنامِکَ فَاستَیقَظتَ وَ اَنتَ عَلى فِراشِکَ غَیرَ راکبٍ :آیا دنیا جز مرکبى که در رؤیایت بر آن سوار شدى، سپس بیدار شدى در حالى که در بسترت بودى و بر چیزى سوار نبودى، چیزى هست؟5
»دنیا قبر مؤمن است و قبر، یا روضهای از باغهای بهشت است و یا حفرهای از حفرههای دوزخ؛ اِمّا رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الجَنانِ وَ اِمّا حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النّیرانِ. انشاءالله دائم از نار کم شود و همه را جنان در بر بگیرد.
»دنیا قبر مؤمن است. شیعیان امیرالمؤمنین علیهالسّلام قبرشان همین دنیاستو لذا هر چه در روایات در مورد عالم قبر گفته شده است را میتوانند در زندگی دنیویشان پیدا کنند. در دنیا دو دسته افراد به سراغ مؤمن میآیند و معاشر او هستند؛ یک دسته کسانی که او را اذیت میکنند و غصّهدار و محزون میکنند، یک دسته هم کسانی که به او محبّت میکنند و به او بشارت میدهند و او را خوشحال میکنند. این دو دسته همنشین و معاشر خوب و بد مال عمل خود آدم است. این رفیقها با هم مقابله میکنند و هر کدام که غالب شد، دستهی مقابل بساطش را جمع میکند و میرود.
انشاءالله طوری عمل کنیم که رفقای خوب زیاد شوند. از خدا بخواه که رفقای اهل دنیا را کم کنی و رفقای خوبت را زیاد کنی. کسی که رفقای قشنگش بروند و آشغالها باقی بمانند، خیلی به او سخت میگذرد و اگر آشغالها بروند و قشنگها بمانند، خیلی به او خوش میگذرد. خدا دو قبر برای مؤمن قرار نمیدهد. اگر مؤمن حواسش جمع باشد و این را پیدا کند که همین دنیا قبر اوست، دیگر پس از فوت فشار قبر و حساب قیامت نخواهد داشت، ولی اگر این را نفهمد، همهی آنها پس از فوتش برای او وجود خواهد داشت. انبیاء علیهمالسّلام خواستههای مردم را برمیآورند و فشار قبر را از مردم برمیدارند. کسی که حاجات کسی را برآورده کند، فشار قبر را از او برداشته است و خدا هم فشار قبر را از خود او برمیدارد.
نان نداشتن، پول نداشتن، قدرت نداشتن بر انجام کاری که فرد میخواهد انجام دهد، اینها فشار قبر مؤمن است. کمک کنید فشار قبر را از مردم بردارید، چون خدا فشار قبر را در دنیا و بعد از مرگ، از شما بر میدارد. اگر اشخاص بزرگ را شناختی و توانستی فشار قبر یکی از آنها را کم کنی، برای همه فشار برداشته میشود. انشاءالله خدا فشار قبر را در دنیا از همه بردارد.
- (دریافت فایل صوتی) شرح این فراز از کتاب گرانسنگ مصباح الهدی توسّط استاد مهدی طیّب [ حجم: 3.19 مگابایت و زمان: 27 دقیقه]
- ۹۳/۰۳/۱۹
- ۴۲۱ نمایش